Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Dah Ada Anak Pun, Cakaplah ''Bahasa Rindu'' Dengan Pasangan Tu, Bertahun Kahwin Mesti Rasa Macam Tengah Bercinta

Ditulis oleh Sha Rossa, 1 Apr 2018

Adat perkahwinan yang mengjangkau tahun sekiranya tidak dibaja dengan ''bahasa rindu'' boleh membuatkan hubungan menjadi hambar. Bayangkan apabila tiada lagi kata-kata manis antara satu sama lain seperti awal bercinta dahulu, pasti rasa bosan kan. Lepas tu hati mulalah beralih arah, katanya sudah hilang cinta, sedangkan anda sendiri yang meletakkan keadaan seperti itu.

Tanya diri anda dan pasangan, anak sudah tiga, namun bila kali terakhir suami puji isteri sendiri cantik? Bila kali terakhir isteri puji ''handsomenya suami saya''. Memberi pujian, bergurau dengan usikan manja atau nakal, percaya atau tidak, penting bagi menghidupkan momentum rumahtangga anda.
''Bahasa rindu'' tidak boleh diremehkan. Perkongsian oleh Azizul Asri Ahmad Tajuddin melalui laman facebook mungkin boleh dijadikan renungan untk semua pasangan suami isteri di luar sana.

Dah lama tak ucap? Mulakan sekarang ! Semoga bermanfaat.

Suami Isteri & Bahasa Rindu




Bila dah lama kahwin, sebahagian besar rumahtangga jadi hambar. Bebanan mencari duit, karenah anak2 & urusan kerja membuatkan hubungan suami isteri pudar. Sebahagiannya pula bosan kerana dah lama kahwin. Jemu menghadap muka.

Keluar makan pun hilang romantik kerana perangai anak2. Pergi bercuti pun hal yang sama. Maka bermula episod gelap dalam rumahtangga. Ini dipanggil simptom " Bersama dalam sunyi". Sunyi dari kasih sayang.


Tiada lagi kata2 manis seperti dulu. Sedangkan bahasa rindu ini penting.

"Smart abg hari ni", ''Cantiknya awak hari ni", "Apa khabar awak hari nie?", ''Saya doakan awak dipermudahkan urusan kerja hari ni", "Awak bz ker? Saja call. Rindu", ''Terima kasih awak. Bawak saya keluar makan", "Tq sebab masakkan utk abg hari nie".

Ini sebahagian contoh bahasa rindu. Kadang2 ia wujud dalam usikan gurauan manja dan nakal suami isteri. Ada banyak lagi. Jangan sarkastik pada kepentingannya. Bila isteri atau suami ucap rasa seperti 'annoying' tapi jika ia keluar dari mulut couple terasa romantis pula.

Jangan abaikan bahasa rindu ini pada suami isteri. Ia adalah oksigen yang memugar kembali kasih sayang dalam rumahtangga. Jangan biar awek cendol menunjukkan romantis mereka. Masih banyak "isteri2 cendol' & "suami2 cendol" di luar sana. Tak perlu ucap dalam FB. Say it to my face bak kata Tun M.


Bimbanglah kita jika bahasa rindu ini datang dari rakan sepejabat. Dari rakan group whatsap apatah lagi ex dulu2. Ini amat merbahaya. Ia ibarat api dalam sekam.

Kenapa berlaku curang atau main kayu tiga? Sebahagiannya bermula dari bahasa rindu yang membuat diri ketagih kasih sayang yang tidak didapati di rumah.

Benar curang itu lebih mudah kerana ia tiada komitmen. Tak perlu bayar bil, tak serabut karenah anak, tak perlu tukar pampers, tak perlu lipat baju, tak perlu pergi kedai beli beras dan tak perlu komitmen. Hanya bermain laras bahasa yang akhirnya membawa pelaku terperosok dalam skandal yang tiada jalan pulang.

Maka, putarlah bahasa rindu ini dalam rumahtangga. Ia adalah cerminan kasih sayang. Sibuk kerja, pening dengan anak, jerih cari duit itu benda biasa. Ia bukan halangan. Ia hanya tembok2 kecil yang boleh direntas jika suami isteri mempunyai daya lompatan yang baik iaitu kasih sayang.

Kadang2 bahasa rindu boleh datang dari melakukan kerja rumah bersama, saling menghormati minat pasangan dan menjadikan hubungan suami isteri suatu persahabatan di mana banyak perkara boleh dilakukan bersama.


Ada orang tanya saya " Macam mana nak jadikan rumahtangga saya romantik macam dulu? Saya katakan " Buatlah apa yang anda buat ketika dulu2 tu. Jangan buat yang anda buat sekarang! Sebab itulah romantiknya dah hilang.

Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 1 ulasan )
  1. AJOQQ menyediakan 8 permainan yang terdiri dari :
    Poker,Domino99 ,BandarQ,BandarPoker,Capsa,AduQ,Sakong,Bandar66 ( NEW GAME )
    Ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :)
    Bonus : Rollingan 0.3% dan Referral 20% :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli