Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Bermodalkan RM40, Pintu Lama Boleh Jadi Baru, Teknik Mudah D.I.Y 'Wallpaper' Ini Cantikkan Barang Lama Anda Dengan Bajet Rendah


Pintu kayu lama yang pudar warna cat atau rosak akibat kayunya yang retak atau calar kini boleh dicantikkan kembali dengan kaedah DIY bajet dan pasti cantik mata yang memandang!  Bajet rendah tapi hasil sangat eksklusif.

Harga sebuah pintu kayu atau plywood biasanya mencecah hampir RM100 tidak termasuk upah pasang.  Oleh itu kini ramai yang mencari alternatif lain untuk membaiki sekaligus mencantikkan pintu yang rosak atau lama dengan kos yang rendah.


Fungsi lain kertas dinding ini tidak terhad untuk dinding sahaja malah anda boleh menggunakannya untuk ditampal dikabinet rumah, almari lama, mesin basuh, peti ais malah pada pintu bilik anda!

Antara salah satu cara adalah dengan menggunakan wallpaper yang biasa dipasang didinding rumah.  Kertas dinding ini biasanya menawarkan pelbagai reka bentuk serta warna yang sesuai untuk anda padankan dengan rona atau konsep rumah sediada.



Perkongsian daripada Cik A yang berjaya tukarkan pintu lamanya dengan hanya RM40 setiap pintu menghasilkan sesuatu yang sangat mengagumkan!  Pintu tampak baru dengan pilihan kertas dinding yang menaikkan lagi seri rumah beliau.  Apa yang paling penting sekali, kos yang digunakan lebih rendah daripada beli pintu baru.  Baguskan?

Jadi, apa tunggu lagi, mari kita tengok cara-cara untuk menghasilkan pintu lama menjadi pintu baru dengan sangat mudah!

DIY PINTU WALLPAPER BAWAH KOS RM40 SEBIJI PINTU

Siapa jenis rumah pintu mcm ni buruk dan berubang mcm CA ni, boleh DIY dengan kos bawah RM40 untuk setiap pintu.



Dah la berlubang, tak cantik tapi takpe cakap encik somi, dia ada idea. Pergi nilai beli wallpaper RM25 boleh cover sebiji pintu depan belakang. Ni jenis wallpaper tebar dan bukan nipis ya.



Jangan guna gam dia yang biasa tak melekat. Guna yang kami tunjuk dalam pic tu.
Beli gam kayu mcm dlm gmbar RM7.50 dan pisau kalau takde lagi.



Lepas tu ukur ketinggian pintu, potong wallpaper sedikit lebih dan sapu gam pada pintu. Biar 3-5 minit dulu dan mula tampal.




Gosok dengan kain bagi rata lebihan gam dan wallpaper dan ulang.



Bila dah kering baru kemaskan guna pisau tadi.



Cabut dulu tombol pintu lepas dah siap semua pasang balik.



Nanti kami akan cat bingkai guna warna hitam seperti sebelah.



Dah nampak cantik kemas dan takde kedut-kedut. Lubang pun tak nampak dah!

Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli