Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Scammer 'Baik Hati', Tak Jadi Tipu Mangsa Lepas Dengar Wanita ini Menangis Terus Rasa Kesian Siap Minta Maaf Lagi

4 ulasan


Pelbagai cara dilakukan oleh orang untuk mendapatkan duit secara mudah walaupun dengan cara menipu. Kes penipuan atau lebih dikenali sebagai scam menerusi panggilan telefon bukanlah satu perkara yang baru. Pelbagai taktik licik digunakan oleh golongan ini untuk memperdaya orang ramai. Antara penipuan scammer yang paling popular atau yang biasa kita dengar adalah menyamar sebagai wakil daripada bank-bank tempatan.

Kes scammer yang dikongsi oleh Cik Pooja melalui laman facebook ini mungkin juga tidak kurang beza dengan kes scammer lain. Menyamar sebagai wakil dari bank kerana mempunyai tunggakkan pinjaman, panggilan pula disambungkan kepada polis dan disahkan mempunyai kaitan dengan kes dadah. Maklumat yang diberikan tentang diri kita juga tepat. Seakan betul, siapa yang tak panik, gelabah dibuatnya.

Namun apa yang lucu, cubaan menipu gagal setelah mendengar wanita ini menangis kerana ketakutan. Disebabkan rasa kasihan, scammer ini tak jadi menipu mangsa. Siap minta maaf lagi tu, bagi alasan terpaksa buat macam tu kerana mereka terdesak untuk mendapatkan wang.

Jom kita baca perkongsian seperti di bawah. Moga semua lebih berhati-hati selepas ini, jangan mudah terpedaya dengan penipu dalam talian !

Peringatan buat semua... Ini betul2 bukan cobaannnn yea! Betul2 terjadi pada cikpooja...

Kisahnya...29 january 2018, tepat jam 11.30pg td... Cikpooja menerima 1 panggilan telefon dari nombor yang tak dikenali... 07-2224300. Dari pihak bank cimb katanya...

"Puan mempunyai tunggakan bayaran pinjaman selama 3bulan berjumlah rm2025..." Bila diberitahu begitu... Cikpooja terkejut... Sebab seumur hidup tak pernah cikpooja buat pinjaman peribadi dgn mana2 bank pon... Lalu cikpooja menegaskan bahawasanya cikpooja tak pernah membuat sebarang pinjaman dgn mana2 bank pon. Ini yg cikpooja catit sepanjang perbualan td...

Mengikut kata pegawai bank yg bercakap tu... "Kalau puan tak buat sebarang pinjaman...mungkin data maklumat peribadi puan telah disalah gunakan oleh pihak2 tertentu" cikpooja blerrrrr kejap! Perbualan tadi...

Pegawai bank : kalau ini lah situasinya...mungkin puan adalah mangsa keadaan...jd puan dikehendaki ke IPK JOHOR utk membuat laporan polis berkenaan nie dalam tempoh 1jam...

Cikpooja: haaaa! Nak kene g ipk johor.. biar betul.. saya tinggal di kl sekarang nih.. nak ke johor tu makan masa 2jam kot!! Adoiiii...blerrrr jap.

Pegawai bank : kalau macam tu...utk memudahkan keje...sy akan sambungkan puan ke ipk johor sesegera mungkin kalau puan bersetuju...

Cikpooja : ok la kalo gitu...(kecut perut pon ada...sebab melibatkan polis)

Disambungkan keee IPK JOHOR...

Sarjen shawn : hello ipk johor...saya sarjen shawn bercakap...ada apa2 bleh saya bantu puan...

Cikpooja : hello... sy nak buat aduan tentang penyalahgunaan data peribadi sy yang digunakan utk tujuan pinjaman peribadi...bla bla bla...sekian sekian...

(Maklumat yg bank bg semua cikpooja berikan pada keterangan seperti dibawah)


Sarjen shawn : ok puan...kita akan cek list nama puan ke KDN yea.. untuk pastikan puan bebas dari sebarang kemungkinan...

Cikpooja : ok encik.. (perasaan bercampur baur.. macam2 fikir.. apa pulak dugaan yg akan datang nih)

Sarjen shawn : setelah di selidik.. kami dapati nama puan terlibat dalam 2 kes dadah bernilai 2.3juta.. nama puan juga terlibat dalam kes yg melibatkan jenayah DAVID SIM (bekas pegawai maybank yg menjalankan kegiatan jenayah dadah yg melibatkan 10ribu kad2 bank) Jika disabitkan kesalahan puan akan ditahan reman untuk membantu siasatan berhubung pertuduhan2 yg dibacakan...

Cikpooja : Apa nie.. tadi kes penyalahgunaan data maklumat peribadi.. ni sangkut dengan dadah pulak.. (Cikpooja bleerrrr sambil airmata meleleh tak berenti, dugaan apa pulak ni)

Hampir sejam cikpooja sembang ngan SARJEN SHAWN tu. Memang betul2 buat cikpooja kecut perut and takut.. gelabah bewak tau dak!! At last.. cikpooja tewas.. menangis tersedu sedan dalam talian sambil menyusukan si iman zahira...

Cikpooja jujur bgtau sarjen shawn yg cikpooja takde masa nak buat keje terkutuk bagai tu.. Kepala blerrr sebab sekarang tengah berpantang baru 17hari...

Sarjen shawn : baik puan.. sy faham.. tapi perintah tahanan akan dikeluarkan serta merta ke atas puan berhubung dengan kes tuduhan dadah yg dikeluarkan atas nama puan... Macam ni la puan yea, saya simpati ngan puan dan sy nak puan bercakap sendiri dengan tuan IO sy iaitu TUAN ZAKI.. puan boleh membuat rayuan dari dia supaya menarik balik semua pertuduhan ke atas puan...

Cikpooja : okeyyyyyy.. kalau itu yg membolehkan sy bebas dari pertuduhan segala bagai nih.. sy setuju untuk bercakap dgn tuan IO tu.. sebab sy tak buat semua2 tu.. sy suri rumah sepenuh masa.. takde masa nak main2 dadah ni...

Disambungkan talian ke tuan IO...

Tuan zaki: hello ...boleh sy tau dgn siapa sy bercakap dan apa boleh saya bantu...

Cikpooja : sy puan mahfuzah.. telah membuat laporan tentang penyalahgunaan data maklumat peribadi sebentar tadi dan hasil siasatan ke atas nama sy.. didapati terlibat pulak dengan 2 kes kegiatan dadah.. tuan boleh rujuk nombor file siasatan berikut... IPK/61078/18/JSJK.

Tuan zaki : tuggu sebentar yea puan.. sy cek... Okeyyyyyy... "puan sekarang tengah berpantang? Bape hari puan?"

Cikpooja : ''yea tuan.. (dalam nada suara sayu +sedih+terkejut dengan apa yg berlaku sebentar tadi) sekarang sy tengah berpantang anak ke 4.. baru 17 hari tuan... Apa lah salah sy yg tak tau apa2 nie dikenakan tuduhan berat segini tuan...'' (cikpooja menangis dalam talian)

Tuan zaki : baik kak.. Sebenarnya sy nak bagitau akak yg kami nie dari SCAMMER...

Cikpooja : maaf tuan.. sy tak dengar.. boleh ulang...

Tuan zaki : kami dari talian SCAMMER.. Sy simpati ngan akak... sy minta maaf yea kak.. sy pon ada anak.. sy faham perasaan akak...nak2 plak tgh berpantang...jd kalau sarjen shawn tanya nanti.. akak pura2 yg akak tak tau yg kami ni scammer yea.. segala pertuduhan tu semua dusta belaka...

Cikpooja : allahuakbarrrrrrrr... AstaghfirullaaahhalAazimmm.. nape buat cam nie...(cikpooja menangis teresak2 dalam talian...) Allahuakbar allahuakbar.. tak tau nak cakap apa dah...allah saje yg tau perasaan ketika nie...

Tuan zaki : maaf kan kami yea kak...kami terdesak!!

Cikpooja : Terdesakkkkkk!! (dgn nada suara agak keras)

Tuan zaki : maaf yea kak...sy simpati ngan akak sebab tu sy bagitau ni talian SCAMMER...nnt bila sarjen shawn tanya...bagitau je yg sy dah tarik semua pertuduhan2 ke atas puan yea...jgn bagitau sarjen shawn yg akak dah tau kami ni scammer...

Cikpooja : okeyyyyyy... jap2 encik.. maksudnya dari panggilan pegawai bank and pinjaman n pertuduhan semua tu adalah scammer??(dlm hati bersyukur sgt sbb semua nie dusta belaka)

Tuan zaki : yea kak...maaf kan sy yea!

Talian disambungkan ke sarjen shawn...

Sarjen shawn : ya.. apa boleh sy bantu...

Cikpooja : sy puan mahfuzah yg buat report tadi.. tuan zaki cakap dia dah bebaskan sy dari semua pertuduhan tadi...

Sarjen shawn tak puas hati.. dia kata tuggu sekejap yea puan...sy akan tnya tuan zaki sekali lagi... Dan selepas itu...dia ditalian semula...

Sarjen shawn kata...puan mmg dibebaskan dr semua pertuduhan tapi dengan jaminan sy...puan dikehendaki membayar rm2000 sbg jaminan...

Cikpooja : tapi tuan zaki cakap tak perlu bayar jaminan apa2...

Sarjen shawn sambungkan semula talian cikpooja ke tuan zaki...

Tuan zaki : akak dengar baik2.. selepas ni sy sambungkan akak ke talian sarjen shawn dan akak cakap akak faham semua yg tuan zaki cakapkan dan selepas tu akak matikan talian dan terus off telefon yea...

Cikpooja : oooooooo ok3.. baik3...

Sarjen shawn ditalian...mintak yg bukan2 lagi... wang jaminan bagai lah... (Dia xtau yg cikpooja dah tau dia adalah scammer...)

Tut tut tuuuuuuuuuuttttttt...cikpooja ikut apa yg tuan zaki suruh... cikpooja matikan talian dan off fon... Selepas tu.. lapang teruih dada... Alhamdulillah... Allahuakbar... Allah masih pelihara cikpooja.. terima kasih ya Allah... perasaan tak tau nak gambarkan camana... Mata pon dah bengkak...menangis dengan prank dari scammer yg masih punya hati..

Hari nie jadi betui2 pada cikpooja... Ramai lagi mangsa2 keadaan macam cikpooja lepas nih...berhati2 lah yea... Ikhlas coretan dr Cikpooja... Viral kan supaya semua tau.... Jangan ada dari friendlist fb cikpooja jadi mangsa pulak lepas nie...

Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 4 ulasan )
  1. F4ns Bett1ng
    B0l4, C4sin0, s4bun9 4yam, T0gel dll.. dp50 wd50

    BalasPadam
  2. Daftar sekarang dan pasang jagoammu (Upd4te Bett1ng)
    minimal depo/wd hanya 50rb

    BalasPadam
  3. Pinjaman untuk semua jenis tujuan
    Kami menawarkan minimum 10.000,00 euro kepada 20 juta euro
    Pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    Pinjaman
    Tempoh: sehingga 25 tahun bergantung kepada jumlah pinjaman yang anda perlukan.
    Pelanggan mestilah
    berumur lebih 18 tahun
    Urus niaga ini 100% selamat untuk semua pelanggan
    Untuk maklumat lanjut mengenai kredit, sila hubungi kami melalui e-mel:
    ([email protected])

    BalasPadam
  4. AJOQQ menyediakan permainan poker,domino, bandarq, bandarpoker, aduq, sakong dan capsa :)
    ayo segera bergabung bersama kami dan menangkan uang setiap harinya :)
    AJOQQ juga menyediakan bonus rollingan sebanyak 0.3% dan bonus referal sebanyak 20% :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli