Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Dengan Hanya 6 Langkah Mudah, Dah Boleh ‘DIY Sticker’ Untuk Cermin Tingkap Di Dapur

One Comment

Kita pasti tidak rasa selesa kalau orang boleh nampak apa yang kita lakukan, lebih-lebih lagi bila di rumah, yang mana ada ketikanya kita menyelak langsir, buka tingkap atau pintu untuk biar angina luar masuk rumah.

Begitu juga kalau waktu memasak di dapur, yang pasti akan banyak sapa memenuhi ruang dapur, jadi mahu atau tidak kena juga buka tingkap atau pintu.

Tapi, bila dah buka, orang luar yang lalu lalang tak pun orang belakang rumah boleh nampak kita sedang memasak di dapur, dan ia buatkan sedikit tidak selesa.

Disebabkan itu, Pn Suhana Mat Rasu telah kongsikan idea, dalam menyelesaikan masalah ini, secara tak langsung juga membuatkan dapur nampak lebih cantik.

Jom kita tengok apa yang kena buat.

Projek DIY Mirror sticker/wallpaper untuk cermin dapur

Projek arini nak tampal mirror sticker untuk cermin di bahagian dapur

Bahan-bahan

1. Mirror sticker (wallpaper utk cermin) beli dr Mr Diy..1 roll saiz 90cmX2m.
Harga RM23.50..cukup segelung ni utk tingkap 2 panel

2. Air yang di campur sabun

3. Gunting dan pen marker

Cara-caranya


1. Keluarkan cermin dari framenya.cuci bersih so masa ni la akak excersice, mana tak pernah cuci tu boleh la bawak-bawak dicuci ye.

2. Letak cermin atas gulungan mirror sticker ambil marker pen dan lukis ikut bentuk cermin. Dijadikan sukatan untuk mudahkan masa proses nak dipotong nanti

- Potong miror sticker ikut panjang dan lebar yang telah ditanda

3. Basahkan cermin dengan air yang bercampur sabun sikit.. nak wangi ko tambah syampoo anak ko.

4. Buka kepingan plastik dari mirror sticker yang telah dipotong.. plastik lapik ni sangat nipis kena betul-betul tengok untuk kopek tu

5.
Tampal pada cermin..ratakan elok-elok..Gunakan kain untuk tolak mirror sticker dari tengah ke tepi di samping hilangkan gelembung udara (air bubble)

Jika ada pasang mirror sticker ni pada SALAH SATU bahagian cermin sahaja.

6. Cermin yang telah siap dipasang mirror sticker letakkan kembali di tempat asal, di frame tingkap

Tu gambar bahagian dalam dan luar tingkap setelah dipasang mirror sticker.. mudah sahaja nak pasang.. kos murah dan tak makan masa yang lama pun


Hehe cantik juga so tak ade la orang nampak nyata dari luar rumah sebab dah ditampal mirror sticker tu.

Sekian projek untuk cantikkan rumah ko sempena raya haji bulan depan.

- Siakap Keli

BACA: Dapat Jimat Sehingga RM2.1k Dengan Buat Kabinet Dapur Sendiri, Tengok Hasilnya Tak Nampak Macam Buat Sendiri
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 1 ulasan )
  1. b0la, c4sin0, CMDbet, tangkas, sabung 4yam, dll hanya di F4NS B3TT1N9, yukk buruan.. :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli