Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Ada Antara Anak Syria Perlahan-Lahan Mati Sebab Tak Makan 2 Hingga 3 Minggu, Ada Terpaksa Lapah Kucing Sendiri Kerana Darurat - Sukarelawan

No Comment
Foto: hasa.co

Dapat menikmati hidangan yang menyelerakan tiap kali makan, sudah pasti menjadi satu saat yang disyukuri disyukuri. Kita masih lagi beruntung kerana terlalu banyak makanan yang boleh dinikmati pada bila-bila masa.

Sungguh pun begitu, masih ada di antara kita yang melakukan pembaziran, dengan membuang begitu banyak lebihan makanan.

Situasi begini tidak pernah berlaku di Syria, yang mana untuk mendapatkan bekalan makanan bagi sekali makan pun agak sukar, apatah lagi hendak dibazirkan.

Mungkin kita boleh menjadi salah seorang penyumbang dalam membantu rakyat Syria menikmati makanan yang cukup, tidak lagi perlu berlapar selama beberapa jam, atau makan haiwan peliharaan mereka sendiri, seperti kucing.

Mari kita ikuti perkongsian dari Dr Taufiq Razif ini.

Foto: BBC

Hiba sungguh saya bila pengasas Tangisan Syria di Bumi Jordan, Musa Nuwayri bagitahu saya yang orang Syria kat sana berbuka puasa dengan melapah kucing mereka sendiri.

Sampaikan Ulama' di Syria sana pun memang memberikan fatwa mengizinkan mereka makan kucing mereka sendiri sebab memang dah teramat darurat dah kat sana.

6 jam pertama tanpa makanan, mereka akan mulai rasa lapar. Selepas 72 jam ( 3 hari ) tanpa makanan, badan dan otak akan mulai melemah. Otak mereka akan mulai memecahkan protein dalam otot sebab otak la organ pertama yang perlu diselamatkan untuk bertahan hidup.

Dalam masa 2 hingga 3 minggu tanpa makanan, sistem imun badan akan melemah secara drastik dan pada masa tu jangkitan kuman yang biasa pun boleh membunuh mereka. Dalam masa 3 minggu tanpa makanan, mereka akan mati secara perlahan-lahan dengan penuh kesakitan.

Walaupun mungkin mereka mati dalam keadaan diam kerana dah terlalu lemah sampaikan mereka tak mampu lagi nak menangis dan meraung kesakitan.

Ini la yang terjadi pada anak-anak di Syria sekarang yang mana mungkin sebaya dengan anak-anak kita semua. Syukur Allah datangkan pada kita seorang Hero Malaya, Musa Nuwayri yang akan masuk sendiri ke Syria untuk mengagihkan bekalan makanan. Musa Nuwayri bagitahu yang dia akan mulakan perjalanan untuk masuk ke Syria dalam 4 hari lagi.

Jadi atas nama kemanusiaan dan rasa prihatin kita atas penderitaan anak-anak di sana yang mungkin sebaya dengan anak kita sendiri, jom kita sama-sama bantu Musa Nuwayri menyampaikan bekalan makanan kepada mereka. Ye, Musa Nuwayri sendiri yang akan masuk ke Syria sana walaupun berdepan dengan risiko yang boleh meragut nyawanya sendiri.

Tarikh akhir kutipan cuma 3 hari je lagi ni. Tolong sebarkan pada yang lain ye. Urgent!

Sumbangan ke akaun rasmi atas nama Persatuan Cinta Syria Malaysia :
Maybank : 562834640983
Tarikh akhir sumbangan : 10 Jun 2017

** Semoga yang SHARE pun akan dikira sebagai sumbangan kita disisi Allah. Tolong share semua ye. Musa Nuwayri dan Syria sangat perlukan pertolongan kita.

* Saya Dr Taufiq Razif sendiri jamin 100% maklumat dan no akaun di atas adalah benar belaka. Jangan takut untuk menyumbang ye.

- Siakap Keli


Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli