Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Simpan Lebihan Makanan Dengan Tertutup Kemas & Tidak Lebih Dari 24 Jam Dalam Peti Sejuk Elak Dari Terkena ‘Diarrhea’

No Comment
Foto: woman'sday

Ada ketikanya kita akan memasak dengan lebih sekiranya ada tetamu atau meraikan sesuatu di rumah. Ia adalah untuk memastikan tetamu mendapat makanan yang mencukupi, dan mereka tidak pulag dengan perut yang kosong.

Setelah habis majlis, kita pasti akan mula mengemas, dan walau ramai tetamu yang hadir, lebihan makanan masih juga ada. Mahu atau tudak, ianya akan disimpan di dalam peti, untuk dipanaskan semula, dan dimakan kemudian hari, kerana tidak mahu membazir.

Walaupun sudah disimpan rapi di dalam peti, tapi, jika cara penyimpanan yang salah, juga terlalu lama, kita mungkin akan mengalami keracunan makanan sekiranya memakan lebihan makanan tersebut.

Menerusi perkongsian dari seorang jururawat, iaitu saudari Sakinah Said, ada caranya untuk kita dapat elakkan dari cirit-birit akibat dari makanan tersebut.

Mari kita ikuti perkongsian darinya.

Foto: bio-home

INFECTIVE DIARRHEA
Gembira pesakit dibenarkan balik setelah beberapa hari dimasukkan ke wad kerana cirit birit. Mama datang untuk menjemputnya pulang.

Sambil tangan laju kemaskan pesakit buat kali terakhir, buka branula dan segala plaster misi saja tanya mama. Mungkin maklumat ini penting buat misi beringat-ingat sebelum anak-anak juga terkena.

Misi: Mama, agaknya kenapa anak kena cirit-birit ni? Ada makan kat luar ke?

Mama: Tak ada misi. Makan kat rumah jer masak sendiri.

Misi: Yeke. Aik! Makan apa tu?

Mama: Budak ni makan rendang. Pedas sangat agaknya, dia memang tak tahan pedas misi.

Misi terfikir ramai orang makan rendang atau makan pedas tak cirit pun, mungkin ada sebab lain yang mama tak dapat cari.

Misi: Rendang tu dah berapa hari mama? Cara mama simpan pula macamana, bertutup tak walaupun dalam peti ais? Ada makanan lain yang sudah berhari2 dalam tu sekali tak?

Mama:
Owh! Takde bertutup pulak. Tak boleh yer? Kena tutup ke misi? Rendang tu yang semalam punya. Makanan lain memang ada tak dibuang dah banyak hari dalam peti ais. Agaknya sayur tak? Sebab ada juga sayur layu berlendir.

Tu dia, misi dah tahu dah.

Misi: Mama, makanan yang disimpan lebih 24 jam dalam peti ais jangan dimakan lagi sebab akan basi juga jika cara penyimpanan tak betul. Ada bakteria atau kulat boleh hidup dalam suhu bawah 8' C dalam makanan yang berhari-hari dibiarkan di situ. 

Bayangkan, apabila rendang tidak ditutup dengan elok bakteria yang sama akan berjangkit dengan cepat dalam sirkulasi yang sama (kontaminasi silang). Walaupun rendang kita panaskan semula, makanan tu sebenarnya sudah basi (ada toksin yang ditinggalkan walaupun kepanasan boleh membunuh bakteria). 

Apatah lagi sebelum disimpan dalam peti ais, rendang tidak dipanaskan terlebih dahulu setelah dibiarkan di suhu bilik lebih dari 6 jam. (Seeloknya simpan terus dalam masa 2 jam selepas dimasak)

Mama: Oooo... patutlah. Ok misi, lepas ni kita beringat lah. Terima kasih ya sebab bagitahu. (sambil senyum malu-malu)

*Maaflah mama, sampai dalam peti ais mama misi korek. Misi pun perlu beringat sama banyak perut perlu dijaga

Info:
Infective diarrhea atau dikenali juga gastroenteritis yang selalunya disebabkan oleh jangkitan virus, bakteria atau fungus penyebab inflamasi saluran perut atau usus kecil.

Pesakit akan mengalami simptom cirit-birit, sakit perut, loya dan muntah. Pada tahap teruk pesakit akan mengalami demam, kurang tenaga, dehidrasi atau luka pada dinding usus.

*punca utama anak ini mendapat cirit-birit tidak dapat dipastikan. Ini cuma sesi pendidikan kesihatan.

Untuk info lebih lanjut dan lebih tepat.

Foto: theomnivorousbear

Update; 3 Ramadan 1438H

RENDANGKU JUADAH YANG SELAMAT DAN SUCI
Hari ini hari ke-3 kita berpuasa. Pejam celik pejam celik raya pun bakal tiba. Penat-penat kita sediakan ketupat rendang untuk raya, jadi kita tidak ingin rendang membawa padah kepada yang menikmati atau akhirnya dibuang juga. Sayang sekali.

1. Terus masukkan dalam 'freezer'

Balik sahaja dari pasar, masukkan daging atau ayam ke freezer dalam masa 2 jam. Ini kerana bakteria aktif dua kali ganda setiap 20 minit di suhu bilik.

2. Cuci tangan dengan betul

Cuci tangan dengan kiraan 20 saat sebelum dan selepas memasak atau handle makanan. Juga selepas ke tandas dan selepas cuci berak anak. 

Cuci di celah-celah jari dan gosok hujung kuku di telapak tangan. Amalkan cara cuci tangan yang betul setiap hari agar tidak memudaratkan bahan yang disediakan. Klik sini untuk ketahui 6 simple steps proper handwashing technique:

3. Masak secara 'slow cooking'

Proses penyediaan amat kompleks iaitu memasak secara slow cooking dalam masa beberapa jam sehingga santan betul-betul kering, adunan sebati dan berminyak tetapi tidak sampai hangus.

Selepas rendang masak, asingkan dalam beberapa bekas yang bertutup. Selalu kita masak rendang dalam amaun yang banyak, jadi pengasingan dalam bekas yang berlainan memudahkan kita mengambil setakat yang perlu sahaja. Jika perlu label jenis dan tarikh dimasak jika banyak makanan lain disimpan sama.

4. Simpan selepas sejam atau dua jam dimasak

Simpan dalam chiller atau freezer dalam masa 2 jam selepas dimasak atau 1 jam jika cuaca panas. Simpanan dalam chiller boleh tahan 2 hingga 4 minggu bagi rendang daging tetapi hanya seminggu bagi rendang ayam (daging putih). Manakala bagi freezer boleh tahan selama 3 bulan atau lebih pada deep freezer. Sejukkan dahulu sebelum disimpan.

5. Jangan dibiar di suhu bilik
Jangan simpan rendang yang dibiar di suhu bilik atau sudah dipanaskan berkali-kali di dalam chiller semula lebih 24jam kerana dikuatiri sudah ada bakteria patogenik.

Walaupun segala rempah dalam rendang dikatakan boleh bertindak sebagai agen antimikrobial untuk tahan lama, tetapi ia mungkin boleh menjadi hazard kepada anak-anak kita.

BERHATI-HATI:
Makanan yang nampak elok pada pandangan lebih bahaya. Kerana ada bakteria yang hidup dalam makanan tetapi tidak mengubah rasa, bau atau tekstur makanan. Ini dipanggil patogenik atau bakteria pembawa. Berbanding bakteria aktif, ia mengubah tekstur makanan secara keseluruhannya.

Jika kita panaskan berkali-kali dan biarkan hanya di suhu bilik, ada toksin yang ditinggalkan walaupun kepanasan boleh membunuh bakteria. Namun, ada juga bakteria yang tahan walaupun pada suhu tinggi.

Foto: google

Berdasarkan gambar ada beberapa perkara perlu diperbaiki:

1. Cara susunan yang dipadatkan seperti ini tidak efektif untuk proses penyejukan kerana tidak rata. Sebaiknya jarakkan sedikit ruang antara bekas supaya proses sirkulasi berjalan lancar.

2. Lap terus jika ada tumpahan atau cairan yang keluar dari bekas kerana lama-kelamaan tumpahan akan menyebabkan sumber pembiakan bakteria di dalam peti ais.

3. Elak kontaminasi silang. Jika perap ayam atau ikan pastikan bahan perapan ditutup dengan baik supaya bakteria pada bahan mentah tidak melekat pada makanan ready to eat yang lain atau melekat di dinding peti ais.

4. Buang makanan lama yang bertimbun-timbun. Bakteria atau kulat yang hidup di dalam bekas makanan yang lama inilah antara penyebab kontaminasi silang.

5. Jangan simpan makanan lebihan dari bazar Ramadan kerana telah lama terdedah. Jika ada leftover food yang dimasak sendiri, panaskan terlebih dahulu sebelum disimpan dalam chiller dan guna secepat mungkin. 

Jangan guna leftover food lebih 24jam. Simpan dalam bekas bertutup untuk elak risiko kontaminasi silang.

6. Cuci peti ais secara berkala keseluruhannya dua minggu atau sebulan sekali.

7. Pastikan suhu chiller bawah 40'F atau 0'F bagi freezer.

8. Jangan jadikan peti ais kita sebagai kolonizer virus, bakteria atau fungus.

"Listeria can grow at refrigerator temperatures where most other bacteria cannot grow. Causes: Listeria is found in refrigerated, ready-to-eat foods such as hot dogs, deli meats, unpasteurized milk, raw sprouts, dairy products and raw and undercooked meat, poultry and seafood."
May 26, 2016

Moga bermanfaat.

- Siakap Keli


Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Facebook ( comments)

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli