Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Ibu Bapa Perlu Risau Akan Beberapa Perkara Ini Jika Anak Demam, Serta Tindakan Yang Perlu Dilakukan Sekiranya Berhadapan Situasi Anak Demam

No Comment
Foto: saidsupport

Jika ada di antra ahli keluarga yang sakit, ibu bapa, juga adik-beradik yang lain sudah pasti akan menjaga kita dengans ebaik mungkin, bukan itu sahaja, mereka sebolehnya ingin lihat kita sihat seperti sedia kala, dengan menjaga pemakanan, juga memberi ubat.

Ianya sudah menjadi tanggungjawab buat ibu bapa dalam menjaga anak-anak, namun begitu, mungki ada juga yang kurang tahu akan apa tindakan yang perlu dilakukan sekiranya anak-anak demam.

Menerusi perkongsian dari seorang doktor, iaitu, Dr Erna Nadia, terdapat beberapa perkara yang perlu dilakukan ibu bapa, dan apa yang perlu dilihat, serta diambil serius sekiranya anak demam.

Mari kita baca akan perkongsian dari doktor ini.

Foto: timeoutdubai

Apa nak buat bila anak demam?

Firstly, rileks, jangan gabra nanti caca merba.

Demam biasanya terjadi apabila

1. anak anak terkena jangkitan kuman ( samada virus atau bakteria),
2. apabila anak anak nak pandai buat sesuatu ( sebab badan menjadi agak stress sedikit).
3. apabila bermain panas terlalu lama
4. apabila terkejut akan sesuatu perkara contoh jatuh katil ( badan jadi stress sikit)
5. selepas kena cucuk ( badan nak berinteraksi dengan ubat)

Setiap rumah wajib ada termometer. Belilah yang elok sikit supaya kita tak tersalah tengok suhu badan anak kita. Takpa berbelanja lebih sikit untuk benda yang perlu dan penting kan.

Check suhu anak.

Suhu yang normal adalah 36-37.4 darjah selsius.

37.5-37.9 adalah subfebrile (demam sikit)
38.5 dan ke atas dikira demam tinggi.


Jika suhu anak melebihi 38.5 darjah selsius, seeloknya bagi anak ubat punggung. Tapi kalau tak yakin dan tak tahu dose, bagi ubat demam biasa dan lap lap anak anak atau mandikan dia.

Seeloknya bagilah ubat demam 6-8 jam sekali. Periksa semula suhu anak setengah jam selepas ubat diberikan.

Jika suhu menurun, alhamdulillah. Kemudian wajib pantau. Jika tidak, tengok keadaan dia. Nampak biasa atau luar biasa.

Buka semua baju dia. Jangan pakaikan anak pakaian yang tebal atau stoking bagai. Pakaikan baju yang nipis dan berlubang lubang kecil tu. Biarkan haba panas keluar.

Bolehkah mandikan anak dengan air sejuk?

Boleh tapi seeloknya mandikan atau lap lah menggunakan air suam suam biasa. Kesian lah anak tu kejung sebab sejuk sangat nanti.

Foto: good2grow

Apa yang kita perlu risau sewaktu anak demam?

1. Anak aktif ke tak?
2. Anak boleh makan ke tak?
3. Kalau tak boleh makan, dia boleh minum atau tidak?
4. Ada nafas laju atau nafas bunyi tak?
5. Ada muntah dan cirit tak?
6. Ada buang air besar tak?
7. Pampers anak basah tak? ( biasanya kita tukar pampers 5-6 jam sekali kan, jadi bila tukar tu kita tengok, basah ke tak)
8. Anak merengek tak?
9. Bunyi dan cara bernafas anak pelik tak sewaktu tidur?
10. Anak anda respon dengan baik atau biasa tak?
11. Anak anda tarik (sawan) tak?
12. Ada ruam ruam atau tidak?

Jika ada simptom-simptom seperti di atas, tolonglah bawa anak anda ke klinik atau hospital untuk pemeriksaan lanjut.

Kalau demam tinggi atau demam melebihi tiga hari, darah akan diambil untuk kita ketahui punca demam.

Ada masanya darah susah nak dapat sebab salur darah anak menjadi sempit akibat dehidrasi ( kurang air) dan sebab itu sekali cucuk tak dapat.

Janganlah terus melulu marah doktor atau misi atau penolong pegawai perubatan cucuk dua tiga kali.

- Boleh kah terus bagi antibiotik kepada anak?

Takboleh. Wajib periksa darah dahulu samada perlu mulakan antibiotik atau tak. Dan tolonglah buang antibiotik yang dah lepas. Anda wajib makan antibiotik mengikut dose dan cukupkan seminggu. Kalau ada lebihan, sila buang.

- Boleh kah bagi ubat punggung saja sebab anak susah nak makan ubat?

Takboleh. Ubat punggung diberikan bila suhu melangit sahaja dan tidak boleh melebihi dua kali sehari atau melebihi tiga hari. Ianya menurunkan suhu badan dengan cepat jadi agak berbahaya jika diberi jika suhu tidak tinggi mana.

Boleh. Cuma jangan berlebihan.

- Bolehkah anak minum 100plus sewaktu demam?

Takboleh. Minuman bergas adalah tidak bagus untuk kanak kanak atau orang dewasa. Yang tiada gas pun takboleh sebab 100plus mengandungi kandungan elektrolit yang tinggi dan menyebabkan dehidrasi menjadi lebih teruk.

- Bolehkah bagi aiskrim time anak demam?

Boleh. Ianya untuk melegakan tekak sahaja. Membuatkan tekak anak menjadi sedikit kebas supaya dia berasa sedikit selesa untuk makan.

Jangan paksa jika dia takmau makan nasi. Bagi apa yang dia nak makan. Seeloknya benda yang lembut dan sejuk macam puding atau agar agar. Dapat bagi sup pun dah ok.

Jangan paksa jika anak tak mahu menyusu. Cuma perlu pastikan dia mahu minum air masak.

Pantau pampers dia. Jika dah tukar 2 kali pun masih kering, bawalah anak berjumpa doktor.

Dehidrasi adalah merbahaya kerana boleh membawa maut.

Bila dah jadi ibu bapa, memang jarang nak dapat tidur yang empuk dan lena.


Periksa suhu dan keadaan anak malam malam. Biasanya suhu badan anak akan melangit bila tengah malam sampai ke subuh. Jika suhu melebihi 38.5, bagilah ubat punggung. Periksa balik suhu anak selepas setengah jam atau sejam.

Ingat, jika anda rasa anak anda pelik, bawa sahaja untuk diperiksa.

Insha Allah, anak anda akan sihat jika langkah awal diambil.

- Bolehkah kalau nak bagi air jampi sahaja?

Hurm, boleh bagi air jampi tapi eloklah kita tahu dahulu apa punca demam anak kita. Janganlah semua pun nak dikaitkan dengan jin.

- Bolehkah bagi supplemen pada anak anak?

Sebolehnya tak perlu dan janganlah membazir. Demam menunjukkan sistem imunisasi anak anda bekerja dengan baik kerana memberikan tindak balas terhadap perubahan badan.

Biarkan imun badan dia menjadi kuat secara natural. Dia kan sedang membesar.

Kita dulu dulu pun mak ayah kita rilek saja. Sekarang ni yang macam-macam nak disumbat mulut anak.

Jangan risau sangat ok. Dan tolonglah jangan membazir.

‎مَا أَنْزَلَ اللهُ دَاءً إِلَّا أَنْزَلَ لَهُ شِفَاءً
“Tidaklah Allah menurunkan penyakit kecuali Dia juga menurunkan penawarnya.”
(HR Bukhari).

Anak yang sihat adalah anak yang mendapat makanan yang sihat, gembira ceria dan aktif.

Nota kaki : anak kita amanah kita

Erna nadia
Masih belajar jadi ibu dan isteri yang tak ghaplah jingga.

- Siakap Keli

BACA: Bayi Mengalami Selesema Dan Hidung Tersumbat, Ini Apa Yang Ibu Bapa Patut Lakukan
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Facebook ( comments)

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli