Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Pemilihan Botol Susu Yang Salah, Boleh Menyebabkan Anak Berisiko Untuk Mendapat Penyakit Bahaya, Doktor Ini Kongsi Keburukan BPA

No Comment

Memastikan anak-anak kekal sihat sudah pasti menjadi satu tanggungjawab buat ibu bapa, dari segi pemakanan, ubat-ubatan, ‘supplement’ atau membuat rawatan berkala akan membolehkan anak-anak sihat, dan dijauhkan dari penyakit.

Bukan itu sahaja, ibu bapa juga harus memikirkan persekitaran mereka adalah selamat, lebih-lebih lagi apa yang anak-anak akan lalui setiap hari, seperti penggunaan botol susu buat anak kecil.

Terlalu banyak produk botol susu di luar sana buat anak-anak, tapi ibu bapa harus membuat pilihan yang betul, dalam membeli, atau memberi botol susu buat mereka, dan menurut perkongsian dari Dr Taufiq Razif ini, botol susu yang bebas BPA adalah terbaik buat anak-anak, mengapa? Mari kita ikuti perkongsian darinya.


Botol Bayi Boleh Sebabkan Kanser Pada Bayi Kita?

Tadi saya Taufiq Razif bincang dengan isteri pasal botol susu untuk bayi. Rupanya ramai ibu bapa yang tak tahu pun bahaya botol susu yang ada Bisphenol A ( BPA ) ni.

BPA ni digunakan oleh pengilang untuk keraskan produk plastik mereka. BPA ni memang banyak digunakan dalam industri berasaskan plastik.

Walaupun kajian secara terperinci efek BPA pada manusia belum terbukti lagi tetapi banyak kajian pada haiwan dah mengesahkan bahaya BPA ni.

Antara risiko yang MUNGKIN terjadi akibat terdedah pada BPA adalah :

a. Risiko pada otak dan masalah tingkahlaku. National Toxicology Program di Food & Drug Administration ( FDA ) pun bimbang dengan kemungkinan kesan BPA pada otak dan tingkahlaku pada bayi dan kanak-kanak

b. Beberapa kajian pada haiwan menunjukkan ada hubungkait paparan BPA dengan peningkatan risiko penyakit kanser

c. Dibimbangi juga anak-anak kita yang masih dalam fasa berkembang ni masih tak efektif untuk buang sisa BPA daripada tubuh mereka

d. dan banyak lagi kesan buruk yang lain seperti obesiti dan diabetes walaupun belum dapat dibuktikan efeknya pada manusia lagi

Walaupun benda ni masih hangat diperdebatkan tapi kenapa kita nak anak kita semua terdedah dengan risiko yang amat dasyat ni semua kan?

Sebab tu saya nak kongsi ilmu sikit untuk ibu bapa kat luar sana untuk elakkan paparan BPA pada anak masing-masing. Antaranya :

a. Cari produk yang bebas BPA ( BPA-free ) untuk anak kita. Bila nak pilih botol susu anak tu tengok dulu ada label BPA-free ke tak

b. Gunakan bekas makanan yang bukan plastik untuk anak-anak kita. Bekas yang dibuat oleh porcelain, kaca dan stainless steel lebih selamat dan tak mengandungi BPA

c. Jangan panaskan bekas dan botol plastik yang ada BPA lebih-lebih lagi panaskan dengan microwave. Bahaya!

d. Jangan gunakan botol dan bekas makanan yang retak. Tempat retak tu boleh juga jadi tempat bakteria berkumpul dan BPA juga dikhuatiri boleh bocor ke dalam makanan anak-anak kita

e. Elakkan makanan dalam tin untuk anak kita. Sebab masih banyak tin yang mengandungi BPA ye

Saya nasihat dan bagi tips ni sebab saya taknak anak kita bila dah besar nanti membesar sebagai orang dewasa yang berpenyakit. Dah la hospital kita dah penuh dengan macam-macam penyakit kanser yang pelik-pelik. Semoga anak-anak kita semua terhindar daripada penyakit-penyakit tu semua.

p/s : Saya Taufiq Razif minta jasa baik semua untuk ingatkan keluarga kita semua tentang info penting ni ye. Semoga anak-anak kita semua membesar dalam keadaan sihat walafiat semua ye dan jauh daripada penyakit-penyakit parah ni semua ye.

- Siakap Keli
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Facebook ( comments)

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli