Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Saya Nampak Budak Kecil Menangis, Abang Sumbat Ibu Jari Bagi Adik Hisap, Adik Terus Senyap," Kisah Anak Kaki Lima Buat Hati Tersentuh

No Comment

Terbaca sebuah kisah yang cukup meruntun hati, kisah anak jalanan yang serba kekurangan yang telah dimuatnaik ke laman Facebook oleh Puan Hamiatie Abd Hamid.

Dia memuatnaik sebuah cerita di mana seorang anak kecil yang sedang menagis kelaparan sambil dijaga oleh abangnya, apa yang berlaku sungguh menyentuh hati ramai orang. Jom kita baca.

ANAK KAKI LIMA.

Mati langkah kaktie keluar dari kedai tadi. kaktie nampak baby tengah tiarap di kaki lima kedai. Terdetik di hati, ya Allah ni anak sapa pulak ni? Kenapa la bagi tiarap di kaki lima? Rasa nak marah pun ada. Mak dia mana??



Kaktie pegi dekat dekat. Allah. Nak nangis. Dengan hingus meleleh. Abang dia jaga adik dia. Adik dia merengek rengek, abang dia sumbat ibu jari dia bagi adik dia hisap. Adik berhenti nangis.
Tapi hati kaktie nangis di dalam.😭

"Mana mak kamu?" Kaktie tanya si abang.

"Mak pi sanaaaa." Si abang tunjuk arah dengan muncungkan mulut. Tak tahu la mak dia kemana.

"Bapak kamu?" Kaktie masih tak puas hati.

"Kena tahan polis. Tiada IC." Dengan riak sedih si abang jawab soalan.

"Berapa bulan ni adik kamu? Kenapa kamu tak duduk rumah saja? Kesian adik kamu ni sejuk." 

Kaktie sedih tengok baby tu. Baring di kaki lima tanpa beralas. Meruntun naluri kaktie sebagai seorang ibu.

"7 bulan. Di rumah tiada makanan. Tiada duit beli makanan." Sambil lap hingus adik yang meleleh.
Kaktie dah taktau nak tanya soalan apa lagi. Kaktie nangis tengok baby tu. Masih hisap jari si abang. 

Kaktie nampak depan tu ada kedai roti. Kaktie masuk cari apa yang boleh dibeli untuk bagi baby tu dan abang dia. Kaktie capai susu ducthlady rendah lemak dan roti. Boleh la kot bagi hilang lapar baby nie.



Kaktie pegi balik tempat tu. Baby dan si abang baring berhadapan tanpa sebarang alas. Nampak abang dia sayang adik dia. Allahuakbar. Kaktie nangis sambil hulur bungkusan susu dan roti.

"Nah, bagi adik kamu minum susu nie. roti ni bagi dia mana sikit-sikit. Kamu pun makan sekali." Kaktie bagi arahan.

Dia bangun. Duduk sambil suap adik dia dengan straw. Dia buat 2 3 kali.

Kaktie tarik nafas, pusing dan masuk keta. Allah. Pelihara anak kaki lima itu.

Budak suku 'palauh' ni ada di merata rata. Diorang akan kejar kita untuk mintak duit. Selalu memang kaktie ikut mood jugak nak hulur. Bukan apa, kaktie prefer hulur makanan dari hulur duit. Sebab dorang memang akan salah gunakan duit tu. Dah selalu nampak depan mata.

Tapi kali ni yang kaktie jumpa tak ganggu orang pun. Dia tak kejar orang pun. Dia main je dengan adik dia. 😞

Allah, pelihara anak anak ini ya Allah.Hamiatie Abd Hamid

Kepada orang Tawau jika ternampak mereka ini hulurkanlah sedikit bantuan, mereka ada bersama ibu mereka, mungkin ketika gambar diambil ibu keluar mencari makanan. - Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Facebook ( comments)

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli