Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Saya Rasa Saya Memang 'Berjodoh' Dengan Nenek Ni," Pemuda Kongsi Pengalaman Menarik Hantar Warga Emas Pulang

No Comment

Negara kita Malaysia merupakan antara salah sebuah negara paling majmuk di dunia, kita hidup dengan aman dengan kepelbagaian bangsa, agama dan keturunan.

Sedangkan lidah lagikan tergigit, begitu juga dengan kita hidup bermasyarakat,walaupun kadang-kadang ada tercuit, lupakanlah, bayangkan betapa bahagianya hidup bermasyarakat tidak kira bangsa dalam satu komuniti.

Terbaca admin pagi ini satu kisah yang patut dicontohi oleh semua kita rakyat Malaysia, kisah seorang pemuda yang menumpangkan seorang warga emas, semangat seperti ini yang harus kita contohi tanpa mengira bangsa.

Jom kita baca perkongsian 'brader' Jamalee Bashah ini yang mendapat perhatian ramai netizen tidak kira bangsa.

Saya rasa saya memang berjodoh dengan nenek ni..

Ini Aunty Wong.

Saya pernah tulis mengenai beliau awal tahun ni. Masa pertama kali berjumpa, Aunty Wong sedang kesesakan nafas di kaki lima.

Kebetulan saya juga ada asma. Saya bagi Aunty Wong pakai inhaler saya dan kemudian hantar beliau ke farmasi.

Kali kedua masa tu tengah makan. Jemput Aunty, beliau tak mau. Beliau cuma nak bungkus.
Pagi ni lagi sekali jumpa beliau.

Aunty Wong nak balik rumah tapi bas tak ada dan beliau tak cukup wang untuk naik teksi. Saya tawar diri untuk hantar balik tapi masalahnya saya bawak 4WD. Tinggi.. beliau pulak kaki dah tak kuat sebab pinggul masuk besi..

Saya mintak kebenaran untuk dukung dan naikkan. Beliau bagi. Taklah berat mana pun orang tua ni..
Ini pertama kali hantar Aunty Wong balik..

Ya Allah jauhnya rumah dia..

Ermm.. taklah jauh mana sebenarnya, dalam 2km je. Tapi untuk seorang tua yang bertongkat dan ke mana-mana hanya berjalan kaki, 2km ni macam gunung tau..

Saya kongsi cerita ni nak mengajak rakan-rakan untuk sentiasa ringankan mulut bertanya jika ada ternampak mereka yang memerlukan..

Kita akan tahu dari body language dan riak wajah mereka. Terutamanya mata mereka.

Kita hidup dalam komuniti.

Dan komuniti adalah keluarga kita.

Perlu ambil berat antara satu sama lain.

Dalam Islam, mengambil berat perihal jiran adalah amat dituntut.

Selamat beramal..

-------

*Aunty Wong dalam gambor je nampak garang. Tapi kalau jumpa berdepan, beliau seorang yang sangat suka berborak..

Berikut adalah reaksi netizen.


Tahniah bro, perkongisan yang pendek tetapi memberi impak yang tinggi kepada perpaduan kita rakyat Malaysia. - Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.


Blogger ( 0 ulasan )

Facebook ( comments)

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli