Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Suami Jangan Bergurau Depan Isteri Kata Nak Kawin Dua, Kamu Tak Tahu Sebenarnya Isteri...

No Comment

Tercengang dengar luahan dan penyesalan sahabat saya ustaz Mohamed Iqbal Alivi tentang bergurau bab poligami dengan isteri.

Baru-baru ni beliau baru sahaja mendapat seorang cahaya mata, comel anak dia. Lepas habis program di Pasir Gudang selepas solat semua ajak Ustaz Iqbal makan di asam pedas power Johor dan kami bersembang.

Dia kata "Lil.. lainlah dah ada anak ngan tak ada anak lagi.. Allahu."

"Lil.. Aku bersama ngan isteri aku dalam bilik bersalin 8 jam nak tunggu baby keluar.. Isteri aku kata.."

"Abang apa-apa berlaku jap lagi.. biar anak selamat.. apa-apa berlaku pada saya takpe.." 

Aku menangis Lil, aku tengok dari mula sampai akhir bini aku bersalin, aku rasa Ya Allah, payahnya laa... Aku terus teringat mak aku Lil, aku lahir dulu besar 4 kg lebih, lagi teruk mak aku lahirkan aku..huhu.

"Waktu kami berdua je.. Aku selalu bergurau dengan isteri aku nak kawin dua.. biar awak senang sikit.. saya kawin dua awak ada kawan... masa tu orang umah aku marah.. merajuk.."

"Aku tak faham.. lepas aku tengok dia bersalin aku dah taknak sebut benda-benda kawin dua ni Lil.. kesian kat bini aku..."

Allahu.. Saya terfikir.. ramainya suami-suami hari ni jadikan itu sebut nak kawin dua.. Nak kawin sorang lagi jadi bahan gurauan.. Tapi langsung tak tahu.. Sebenarnya walaupun nampak bergurau tapi sangat beri kesan pada hati seorang wanita..

Nampak macam takde ape-ape.. dia cubit kita.. merajuk.. Tapi dia akan ingat sampai bila-bila gurauan kita tu... Kadang-kadang benda gurau-gurau macam ni buatkan isteri kita hilang respect pada kita.. Sebab buat benda-benda macam ni gurauan.. Hati wanita sangat lembut dan cepat terasa..

Saya kalau timbul perbincangan tentang kawin dua dan sebagainya depan saya dan isteri saya terus kata

"saya takde masa nak fikir psal ni... Kerja saya banyak.. Isteri saya ni cukup sempurna bagi saya.."

Saya nak ajak suami-suami kawan-kawan saya.. Walaupun poligami dibenarkan syara' tapi jangan jadikan soal itu sebagai gurau .. Kita bergurau la lepas ni ngan isteri kita perkara lain.. Main Angkat-angkat dia ke.. Main lari-lari ke.. Main nyorok-nyorok ke.. Yang buat dia boleh happy dengan kita..

Jangan sesekali kita jadikan poligami bahan gurauan depan isteri dan anak-anak kita.. Kita jaga perasaan orang umah kita macamana kita nak isteri kita jaga perasaan kita.. Ya Allah.. Maafkan saya.. Maafkan kami semua.. Kami tak perasan perkara-perkara kecil ni...

Saya pernah dengar.. Bila isteri lepas bersalin.. Kita kena banyak puji isteri kita.. Cakap.. Awak kuat sangat.. Awak banyak tolong saya.. Terima kasih.. Saya dapat rasakan yang awak kuat berdoa dengan Allah untuk saya dan kerjaya saya.. Sekali sekala..

Puji isteri kita depan mak ayah dia.. Mak ayah dia pun suka.. Isteri kita pun suka,. Tapi malangnya hari ni.. Kita sebagai suami jarang sangat.. Berat sangat mulut nak puji isteri kita yang bnyak korban untuk kita.. Bukankah dia pernah lahirkan zuriat kita.. Dia yang tanggung perit semaa? YaAllah.. Maafkan kami.. Kami tak pandai jadi suami yang terbaik..


Ustaz Khailil Razak

Share di wall anda agar suami, menantu, dan tunang kita dapat baca insyaAllah..

- Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.


Blogger ( 0 ulasan )

Facebook ( comments)

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli