Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Anak Saya Nakal Sangat, Bila Pukul Dia Saya Pula Yang Sedih, Ustaz Ini Kongsi Tips Hadapi Anak Sebegini


Umum sedia mengetahui, anak kecil itu ibarat kain putih yang kita akan corakkannya, cantik corak kita hasilkan maka cantiklah hasilnya.

Ada antara kalangan anak kita ini nakal, untuk menangani anak sebegini ada ibu bapa yang merotan, ada yang denda dan ada yang akan pukul anak tersebut sebagai pengajaran.

Dikongsikan oleh penceramah terkenal, Ustaz Ebit Lew di mana mengisahkan sepasang suami isteri di mana anak sulung mereka agak nakal dimana sampai ke tahap bercakap bohong.

Jom kita baca apa jawapan Ustaz Ebit.

Semalam balik Mrsm Kuala Terengganu setelah ceramah seharian terjumpa sepasang suami isteri sebaik sampai di KL. Kata mereka kami ada 3 orang anak. Tapi yang sulung benar-benar menguji kesabaran kami.

Dia sentiasa buat kami rasa nak marah. Dia suka usik adik-adiknya. Dia buat macam-macam. Dan dia makin menjadi-jadi suka buat kami hilang sabar..atuk nenek yang tolong jaga mereka pun rasa begitu. Sekarang ni dia pandai berbohong pula ustaz..ya Allah..

Kami dah puas tegur, nasihat, marah dan kadang-kadang cubit dan geram juga. Kenapa macam tu yer ustaz. Kadang terpukul lepas tu sedih lak.. Sakit rasa..

Sebenarnya bukan abang sahaja hadapi begitu. Tapi ramai orang kadang-kadang diuji dengan anak pertama. Kadang yang kedua. Kadang yang ketiga.

Tuan puan orang baik. Allah sayang.. ingat lagi tak nikmat masa mula-mula dapat anak. Saya masih ingat satu-satu. Dari mula-mula tahu isteri hamil. Saya sujud syukur. Saya menangis. Tak sangka dah nak jadi ayah.

Satu hari sedang isteri saya jalan di Pasaraya dia kena masuk hospital kerana nak bersalin. Malam tu isteri saya menangis berdoa. Bila sakit makin kuat. Betapa sakitnya isteri saya. Kami pegang tangan dan sama-sama baca doa. Macam-macam zikir. Saya tak lepaskan tangan isteri saya. Saya telefon mak ayah dan mak ayah mertua dan adik beradik minta doa.


Bila dah nak keluar. Punyalah saya tak tahan tengok sakitnya. Dr kata kena cepat push nanti lemas. Ada nurse lama datang tolong tekan kat atas. Bila anak keluar. Baby senyap..rasa melihat wajah baby masa tu terasa satu perasaan macam nampak cahaya putih. Terasa gembira amat sangat dan datang rasa sayang yang amat mendalam..hanya Allah yang beri rasa dan nikmat itu..

Baby keluar senyap jer..isteri saya menangis. Doktor kata cepat panggil dr seorang lagi pakar kanak-kanak. Isteri saya menangis. Abang kenapa anak tak menangis..saya usap kepalanya dan kata Allah ada..

Saya pandang isteri saya menangis. Sehinggalah dengar tangisan baby. Bila isteri dapat peluk baby. Menjadi penawar segala sakit dan urat yang terputus.

Hari-hari melihat anak tadi membesar. Kita suami isteri amat mencintainya. Sehinggalah satu hari bila dia dapat adik. Dan tambah lagi adik.

Dia buat macam-macam kerana cuma ingin perhatian. Kita mak ayah kadang-kadang marah yang sulung depan adik-adik. Setiap kali tengah kita sibuk dengar anak menangis. Kita jerit "kakak...ya Allah..kakak jangan buat adik..abang mengalah jangan buat adik

Dengar barang jatuh semua kita salahkan abang atau yang besar...

Sebenarnya kita tak boleh marah abang atau kakak depan adik-adik. Tak boleh marah suami atau isteri depan anak-anak. Kita kena bercakap dengan mereka berdua. Kecuali kita ingin tegur semua. Nanti jika kita asyik marah yang kakak. Kakak jadi benci adik. Sebab adik saya kena marah. Adik pula terbiasa jadi mengada depan makayah. Setiap kali salah dia salahkan kakak atau abang dia..

Semua orang saudara mara pun selalu marah dia. Sehingga dia rasa macam anak tiri. Asyik kena marah. Kita pun terfikir, sebab kita marah dia jadi begini. Atau sebab mereka kita semakin marah. Tapi bila fikir semula mereka cuma anak-anak kain putih kitalah yang mencoraknya.

Kadang-kadang sedih tengok bila kita dapat anak yang lain tanpa niat dan sedar kita telah buat anak kita sedih dan menjauh hati. Saya pernah jumpa seorang anak 12 tahun minta saya doakan dia dapat belajar asrama penuh supaya mak ayah boleh jaga dan sayang adik-adik. Dia tak nak susahkan mak.
Hargailah setiap anak-anak kita. Sayangi mereka. Bantu mereka menjadi anak soleh dan solehah.

Siapa tahu anak paling aktif dan kuat kacau adik-adik esok bakal Islamkan dunia. Siapa tahu anak yang asyik buat kita nak marah esok bakal Daie besar. Tugas kita berusaha dan berdoa. Pasti benih iman dalam hati anak kita diberi oleh Allah. Bukan kita pilih siapa anak kita. Tapi Allah pilih mereka untuk kenal Allah. Kerana mereka bakal mengubah dunia dan meninggalkan sejarah dan dikenali di langit.


Beri masa untuk mereka. Anak kecil sehingga 7 tahun didik dan bimbing mereka sambil bergurau. Sayangi mereka..cium peluk mereka. Rumah ialah syurga kita di dunia ini. Syurga isteri kita. Syurga anak-anak kita..

Suami isteri kena sama-sama saling membantu. Jika isteri sibuk jaga baby. Kita suami tolong jaga kakak atau abang. Bila nampak mereka sedih atau jauh hati. Anak kena marah dengan ibu. Ayah terangkan pada anak. Mak sayang kau..ceritakan dari hari pertama kita mendapat mereka. Cerita saat manis mereka. Dan cakap sebab sayang mak tegur begini atau begini..

Kuncinya beri masa dengan sabar, sayang, dan doa. Hidupkan dalam rumah Majlis Talim. Al Quran dan Hadis Nabi saw. Anak kecil pun bawa sama. InsyaAllah rumah diliputi rahmat. Malaikat memenuhi rumah kita. Sakinah ketenangan, dan bahagia dalam hati kita suami isteri dan anak-anak.
Tiada anak dilahirkan jahat. Mereka kain putih, kita ibubapa yang mencorakkan mereka..

Anak yang aktif bakal jadi daie besar. Anak yang banyak menangis bakal manusia yang ada hati dan perasaan. Kita bila last gaduh dengan adik beradik. Inikan pula anak-anak kita. Sayangilah anak-anak..

Mereka suami isteri menangis. Ya Allah betul lah ustaz. Kita terlupa bila saat kita diuji. InsyaAllah ustaz kami akan amalkan bersyukur dan hidupkan rumah dengan Ta'lim. Ada buat tapi jarang sangat. InsyaAllah lepas ni mula istiqamah setiap.hari.

- Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.


Blogger ( 1 ulasan )

Facebook ( comments)

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli